تجربه زیسته من در تدریس درس تربیت بدنی در کارورزی دانشگاه فرهنگیان و چالشها و مشکلات پیش روی آن
کد مقاله : 1022-INT
نویسندگان
پروانه خواجه پور *1، فاطمه لشکری2
1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجو معلم
چکیده مقاله
تربیت معلم یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی ایران در صد ساله اخیر بوده است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک تجربه زیسته در تدریس درس تربیت‌بدنی در کارورزی دانشگاه فرهنگیان و چالش‌ها و مشکلات پیش روی آن بود. روش پژوهش از نوع کیفی– کاربردی بود. یافته‌ها نشان داد که تنها فعالیتی که مراکز تربیت معلم را از دیگر مراکز آموزشی جدا می‌سازد یادگیری مهارت‌های حرفه‌ای تدریس است که با عناوین مختلفی چون تدریس عملی، تمرین دبیری، کارآموزی یا کارورزی شناخته شده است. با توجه به اهمیتی که کارورزی در تربیت و توسعه حرفه‌ای معلمان پیداکرده است، افراد متعددی از جمله اساتید راهنما، مدیر مدرسه و معلمان راهنما و خود دانشجو معلمان در آن دخالت دارند که دلایل اصلی مشکلات در سر راه کارورزی از دید این ذینفعان در موارد زیر قابل تامل بود: ناآگاهی دبیران و مدیران مدارس از نتایج مثبت یا منافع طرح کارورزی، نگرش نامطلوب دبیران و مدیران مدارس به طرح کارورزی، مهارت ناکافی دبیران و مدیران مدارس در اجرای طرح کارورزی، مشکلات پشتیبانی و بروکراسی رایج سازمانی. نتایج نشان داد که شرایط علی (چالش های آموزشی و سازمانی)، شرایط زمینه‌ای (موانع مالی) و شرائط مداخله گر (نقش استاد راهنما، معلم راهنما، دانشجوی کارورزی، و مدیران مدارس) باعث شده بود که برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان بر اساس برنامه قصد شده تحقق نیابد. همچنین نتایج بیان داشت که استادان راهنما و دانشجومعلمان از سه استراتژی واکاوی تجربیات پیشین، کاربست خلاقیت‌های فردی و سلطه یاس و ناامیدی برای پذیرش یا مقابله با وضعیت جاری برنامه کارورزی استفاده می کنند.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، دانش آموزان، کارورزی، تربیت معلم، واکاوی تجربیات
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی