مروری بر شناسایی موانع و نقاط ضعف اجرای برنامه جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1014-INT
نویسندگان
نورمحمد براهوئی مقدم *1، اسدالله مرادی2
1عضو هیئت علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کارورزی رویکردی مهم در اتصال بین دنیای تئوریک دانشگاه و دنیای عملی دانشجویان است تا دانش و مهارت خود را تکمیل کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و چالش‌های اجرای کارورزی در رشته‌های کارشناسی دانشگاه فرهنگیان می‌باشد. این تحقیق از نوع مروری بوده که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از منابع اینترنتی و تحقیقاتی منتشر شده مرتبط با موضوع انجام گرفته است. تحقیق حاضر در مورد شناسایی موانع و نقاط ضعف اجرای برنامه جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان به صورت توصیفی - تحلیلی انجام شده و از جهت نوع، تحقیق کاربردی محسوب می شود. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و استفاده از کتب، مجلات و سایت های مختلف علمی می باشد. نتایج این بررسی نشان داده است که سیستم جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با وجود دارا بودن نقاط قوت، دارای ضعف ها و تهدیداتی نیز است. فرصت نداشتن اساتید راهنما برای بحث و گفت وگو با دانشجویا ن درباره نقد و بررسی شیوه‌های تدریس و رفع مشکلات احتمالی، مهارت ناکافی معلمان راهنما در استفاده از رسانه‌ها و فناوری‌های نوین آموزشی ، پایین بودن سطح معلومات آنان از نظریه‌های تعلیم و تربیت، روانشناسی رشد و نظریه‌های یادگیری و نداشتن تسلط کافی معلمان راهنما در استفاده از روشها و الگوهای تدریس از مهم-ترین نقاط ضعف به شمار می‌ایند.شناسایی موانع و چالش‌های اجرای کارورزی می‌تواند در طراحی و تدوین برنامه‌های مناسب و حل مشکلات کمک کند و در نهایت به دستیابی بهتر دانشجویان به توانمندی‌های حرفه‌ای منجر شود.
کلیدواژه ها
موانع و نقاط ضعف، برنامه جدید کارورزی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی