تحلیل رویکردهای شخصی و حرفه‌ای من دانشجو معلم (عالیه عربی) در بیانیه‌ خود در دوره کارورزی 3؛ یک مطالعه موردی
کد مقاله : 1012-INT
نویسندگان
فیروزه علویان *1، عالیه عربی2
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران
2آموزش و پرورش اراک، استان مرکزی، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه موردی با هدف تحلیل رویکردهای شخصی و حرفه‌ای دانشجو معلم عالیه عربی در بیانیه‌های خود در دوره کارورزی 3 انجام‌شده است. پژوهش با رویکرد کیفی و پدیدارشناسانه انجام‌گرفته است. اطلاع‌های لازم از طریق روایت‌های شخصی و حرفه‌ای خانم عربی جمع‌آوری و داده‌ها به‌صورت مکتوب درآمده و کدگذاری موضوعی شده‌اند.
یافته‌ها نشان داد که در بیانیه شخصی، خانم عربی به چگونگی شکل‌ گیری هویت معلمی و مهارت‌های حرفه‌ای خود در طی دوره کارورزی پرداخته است. همچنین اثرات کارورزی بر توانمندی‌های تدریس و مدیریت کلاس درس ایشان و نحوه انطباق با محیط‌های آموزشی پیچیده موردبررسی قرارگرفته است. در بیانیه حرفه‌ای نیز به چالش‌ها و موانع پیش روی دانشجو معلمان در دوره کارورزی اشاره‌ شده است.
نتایج این پژوهش می‌تواند در برنامه‌ریزی و بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی دانشجو معلمان مورداستفاده قرار گیرد. همچنین شناخت چالش‌ها و موانع پیش روی دانشجو معلمان در ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع این چالش‌ها مفید است.
کلیدواژه ها
کارورزی، بیانیه، من شخصی، من حرفه‌ای، برنامه‌های آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی