ازکارورزی تا درس پژوهی ریاضی سوم ابتدایی
کد مقاله : 1009-INT
نویسندگان
کیمیا رضایی پور *
آموزگار آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که به روش مشارکتی انجام شده است انجام پروژه کارورزی و تسهیل یادگیری درس جدول ارزش مکانی هزارگان درس ریاضی پایه سوم ابتدایی با رویکرد درس پژوهی است. جامعه آماری پژوهش حاضر ۲۰ دانش آموز دختر پایه سوم دبستان ابن سینا شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه می باشد. داده های پژوهش حاضر به کمک مصاحبه نیمه ساختارمند و مشاهده توسط اعضای تیم چهار نفره درس پژوهی در دو مرحله نقد و بررسی جمع آوری گردید تا داده ها به اشباع نظری برسد. اعضای تیم در دو مرحله در قالب دو تدریس اول و دوم به بررسی طرح درس و اجرای آن پرداختند. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های باز، محوری و گزینشی انجام شد و نتایج به دست آمده از بررسی نقاط ضعف و قوت تدریس های اول و دوم در قالب 68 کد دسته بندی گردید. در مرحله بعد 68 کدپس از حذف و ادغام در 10 دسته کدهای محوری جای گرفتند. در نهایت 10 دسته محوری در سه مقوله کلی تر با عنوان کدگذاری گزینشی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از بررسی های تدریس اول و دوم بیانگر این است که نحوه برقراری ارتباط سازنده، مدیریت و آموزش در کیفیت تدریس بر افزایش کیفیت یادگیری و رشد توانمندی های معلمان موثر هستند.
کلیدواژه ها
کارورزی، درس پژوهی، ارتباط سازنده ، توانمندی های معلمان، ریاضی ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر