بررسی چالشهای کارورزی دانشجو معلمان: تجربیات ایران و کشورهای دیگر و راهکارهای پیشنهادی |
کد مقاله : 1007-INT (R2) |
نویسندگان |
نرگس فیروزی فراشبندی * گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
اهمیت پژوهش حاضر در زمینه کارورزی و نقش آن در برنامههای آمادهسازی معلمان، ناشی از هدف آن در تقویت شایستگیهای آموزشی دانشجومعلمان و توانایی آنها در شناسایی چالشهای پیشرو است. این مطالعه با ارائه راهکارهای گوناگون به مؤسسات آموزشی کمک میکند تا تأثیر این چالشها را کاهش دهند و فرآیند آموزش را برای معلمان آینده تسهیل نمایند. تحقیق به صورت کتابخانهای و با استفاده از مقالات و اسناد معتبر در ایران و سایر کشورها انجام شده است. در این راستا، چالشهای مختلفی که دانشجومعلمان در ایران و کشورهای دیگر از جمله اندونزی، استرالیا، عربستان، اردن، ترکیه و تایلند با آن مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه چالشهای مشترک دانشجومعلمان در این زمینه شناسایی و راهکارها و پیشنهادات عملی برای رفع هر یک از این موانع ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشجومعلمان در طول دوره کارورزی خود برای دستیابی به اهداف آموزشی با موانع متعددی روبرو هستند از جمله: آمادگی پداگوژیکی و دانش، استقلال و حجم کار، جنبههای روانی و رهبری، مدیریت کلاس، عدم نظارت و راهنمایی، تعداد زیاد دانشآموزان در هر کلاس، مشکلات در برقراری ارتباط با معلمان مدارس و حمایت ناکافی از سوی آنها. هدف از ارائه راهکارها، ارتقای توانایی دانشجومعلمان در انتخاب و بکارگیری تکنیکهای تدریس مؤثرتر و بهبود کیفیت آموزش در مدارس است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، چالشهای کارورزی، دانشجو معلم، راهکارهای آموزشی، بهبود کیفیت آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |