نقد و بررسی برنامه کارورزی در تربیت‌معلم کشور پاکستان
کد مقاله : 1002-INT (R1)
نویسندگان
ابوالفضل خدامرادی *1، علی‌اکبر کمالی‌نهاد2
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش توصیفی بررسی کم و کیف برنامه کارورزی در نظام تربیت‌معلم پاکستان است. این پژوهش یک پژوهش توصیفی است که داده‌های آن از طریق بررسی منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه کارورزی در چهار ترم تحصیلی ارائه می‌گردد. در ترم سوم و چهارم تحصیلی به ترتیب کارورزی اول (توسعه‌ای) و کارورزی دوم (حرفه‌ای) به‌صورت مشترک برای تمامی دانشجویان ارائه می‌شود. در کارورزی توسعه‌ای کارورز پس از چند هفته مشاهده فرایند تدریس، تحت نظارت معلم راهنما اقدام به طراحی و تدریس می‌نماید. در کارورزی حرفه‌ای کارورز می‌بایست در سه کلاس متفاوت اقدام به تدریس موضوعات متفاوت نماید. کارورزی‌های سوم و چهارم در ترم‌های هفتم و هشتم ارائه می‌گردد که سرفصل‌های مدونی ندارند و از سوی شورای دانشکده مصوب و اجرا می‌گردند. نتایج این پژوهش نشان داد که این برنامه از کم و کیف مطلوبی برخوردار نیست و نتوانسته است به اهداف تعیین‌شده دست یابد.
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت‌معلم، برنامه‌های درسی، دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی